tirsdag den 9. februar 2010

The Knife

Jeg undskylder endnu engang for en lille forsinkelse af mit ugentlige indlæg. Har været lidt i tidsnød, da jeg har brugt uendelige timer på at male og male og male.. Men nu er jeg endelig ved at være ved vejs ende.
I forrige indlæg om Jenny Wilson nævnte jeg The Knife som jeg er rigtig glad for og synes derfor også at det er oplagt at dette indlæg skal handle om dem.
En af mine yndlingssange fra The Knife er sangen A Lung.. Kan hører den i uendeligheder om og om og om og om igen. Måske fordi jeg hørte den en del i en meget lykkelig periode med sol sommer og forelskelse.. Sangen i sig selv er jo egentlig lidt dyster, men det kender I vel godt? Sange som minder jer om nogle bestemte perioder og tider i ens liv?
Til min store glæde blev The Knife dannet i 1999 og som alle nok ved, består The Knife af søskendeparret Karen Dreijer og Olof Dreijer som desuden også har eget pladeselskab - Rabid Records. The Knife har i alt udgivet 3 albums; The Knife, Deep Cuts, Silent Shout. 3 albums som pynter flot i min samling.. Må dog indrømme at der er nogle sange som jeg sjældent gider at høre. Nogen af dem synes jeg faktisk er direkte dårlige.. Men alt i alt så overskygger mængden af gode sange de dårlige.. Derudover har Karen Dreijer optrådt som gæstevokal i sangen "What else is there?" af Röyksopp.
Udover The Knife har Karen Dreijer også lavet noget solo - Fever Ray, som en del nok kender til.. Den cd er nok en af de bedste jeg ejer. Uha det er godt, men igen meget dystert. Hun optrådte også på Roskilde 09, hvor jeg sørgede for at stå allerforrest sammen med min veninde. Desværre var der bare rigtig rigtig dårlig lyd, så det ødelagde helt vildt meget. Bassen var ALT for høj og det gjorde næsten ondt at stå så tæt på, så vi gik efter 20min. Det var ikke til at holde ud. Men noget godt fik vi da ud af det.. Vi fik sneget os ind i boksene til Malk de Koijn, selvom de var lukkede. HÆHÆ! Skuffelsen var bare lidt for stor over Fever Ray, så vi gik tilbage til vores lejr igen og græd.. (ej måske ikke, men alligevel - ØV det var ærgeligt) Men én skuffelse hvert år skal der næsten være. Det er i hvert fald hvad jeg har oplevet indtil videre. I 08 var det bare Cocorosie som skuffede HELT VILDT! Men det er en anden historie. (-;
Nu synes jeg bare det er på tide at The Knife giver nogle koncerter igen, for dem vil jeg SÅ gerne opleve.. Mon ikke det sker på et tidspunkt? I hvert fald.. Hvis du ikke kender "A Lung" så tag en lytter:

Ha' en god dag!

Ps. Martin, skal nok prøve at overholde deadline fremover.. (;

Ingen kommentarer:

Send en kommentar