lørdag den 30. april 2011

Sidespring - til ære for Sufjan Stevens

Hej alle.

Håber i nød Battles. I dag skifte vi lidt genrer, og bryder desuden også med hvad jeg lovede sidst. For i dag tager vi et Sufjan Stevens special i anledning af hans koncert på vega imorgen, søndag d. 29. Dette betyder selvfølgelig, at vi kommer tilbage til roskildenavnene næste gang jeg skriver (:

Men ja. Først til lydfilerne. Jeg har vedlagt to i dag. En fra hans nyeste plade: "the age of adz", som mange af jer sikkert er bekendt med. Derudover er der en sang kaldet "to be alone with you" fra hans tidligere album kaldet Seven Swans. Hans tidligere musik er i min optik mange mil bedre end det nye, men det er vel en smagssag. Håber hvert fald at i vil nye begge sange.





Sufjan Stevens er noget af det musik jeg hører allermest for tiden, og det er der en god grund til; hans musik er nemlig helt fantastisk. Jeg er specielt vild med hans mere folk-rockede musik, som man ser det på eksempelvis to be alone with you. Åh ja. To be alone with you. Sådan en smuk og mørk sang. Når jeg hører den suges jeg ind. Det er et simpelt men smukt univers af kærlighed, mørke og velskrevet pop. I bund og grund en mærkelig blanding. Hvis man gransker lidt i Sufjan Stevens musik vil man hurtigt finde ud af, at han har lavet meget forskelligt. Alt fra country til noise, men fælles for alt han har lavet er den lille detalje. De dybe lag i hans musik. Hvis man dykker ned i musikken vil man ofte kunne finde en skæv tone, et mærkeligt instrument eller bare et eller andet der stikker ud. Disse detaljer er specielt udtalte på hans nyeste album. Og det er også meget godt. Mit problem med musikken er bare det elektroniske. Har altid elsket at han holdt sig til de klassiske musikdyder, men på hans nye musik har han valgt at fucke sit lydunivers helt op. Sangene er stadigt velkomponerede, men alt den blip-blop og elektronisk effekt er malplacerede og overflødige. For mig lyder det som et forsøg på at følge med moden, altså det man kalder for at sælge ud i musikverdenen. Og det havde jeg nu ikke håbet at en så god musiker som Sufjan Stevens ville gøre. Men når det er sagt, må men ikke glemme at rose ham også. For han er et musikgeni, og selvom hans nye musik skuffede mig lidt, så er det jo stadig helt okay. Og det bliver sikkert sjovt at se live.

Men ja. Det er hvad der er plads til at skrive om Sufjan Stevens i dag. Håber at i vil nyde musikken, og beklager hvis der er stavefejl og den slags, har solen i rykken så kan knap nok se skærmen :)

I må hygge jer
MVH Emil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar