Her i de sidste dage af måneden, der startede med Fashion week SS 12 fandt jeg det på sin plads at vise, hvilken forandring, der finder sted i Dansk herremode i øjeblikket. Det vil jeg vise gennem styles fra denne fashion week og AW 11.
Her ses f.eks. to styles fra Soulland og Silas Adler, som er inspireret af både japansk design og Raf Simons. Raf simons inspirationen ses tydeligt gennem sølvskoene på billedet til højre, som for nogle år tilbage kunne være oplevet på hans catwalk. Silas Adler viste en utrolig stærk kollektion ifølge mig, og at han er også er orienteret internationalt, men man er ved at blive van til, at det er interessant, når det kommer fra Soulland.
Henrik Vibskovs shows er et rent eventyr i sig selv, hvilket ses på billedet til højre og på de to sidste i indlægget. Det er som et teater, hvor hans finurligheder og talent bliver afsløret på forskellige forunderlige måder. Han har ofte været en af de få danske designere, der er på niveau med den internationale mode i forhold til et nyskabende udtryk i modsætning til resten af den konservative danske herremode, hvilket han har vist tydeligt med ponchoer og kapper de seneste to sæsoner, men flere frembrusende danske herredesignere er kommet til.
David Anderen er kendt for en androgyn og rå stil. De seneste to sæsoner er det blevet til både en herre og damelinje, der er karakteristisk
ved brugen assymetri, hætter, kappelignende looks og læder. David Andersen og Barbara i Gongini er designteams, som viser et udtryk, der fascinerer mig voldsomt. Et udtryk, der er meget flertydighed og indeholder stor mangfoldighed.Denne udvikling, hvor de danske designere er blevet mere internationalt inspireret kan man mene fremkom i sammenhæng med AW 11 kollektionerne.
Til slut viser jeg forskellige styles, som gjorde mig opmærksom på, at dansk mode er blevet mere internationale i visionerne end tidligere fashion weeks, jeg har oplevet. På højre side ser vi et Vibskov-look og til venstre et fra David Andersen. Begge virker meget kappeinspireret, mens David Andersen samtidig fører end mere rå stil i forhold til farver, materialer og udtryk. Her kan man forestille sig, at inspirationen er kommet fra designere, som Obscur, Boris Bidjan Saberi m.fl., hvilket er en stil, der udfordrer den konservative danske modemand.
Rigtig fint indlæg, og er bestemt enig i, at der sker en udvikling. Jeg tror bare vi skal være påpasselig med at sige, at det bare er inspiration, de har fundet hos udenlandske designere. Og især at tilskrive f.eks. sølvsko konkret til Raf Simons. Det er jo ikke noget han har patent på. Jeg har igennem et stykke tid arbejdet rigtig tæt sammen med henrik vibskov, og tvivler på, at han går ud og ser, hvad en udenlandsk designer har lavet og så kopierer dette. Tror mere vi skal se udviklingen i dansk mode som en naturlig proces, der jo klart vi fremproducere nogle af de tendenser vi også ser i udlandet - kan du følge mig?
SvarSletHehe mange tak. Hvad angår min Raff Simons formulering, så burde den nok også have været mere præcis, de faktisk meget lig sko og udtryk Raf simons viste på catwalken for nogle år tilbage. Jeg tænkte også over hvordan, det var muligt at formulere det i forhold til Henrik Vibskov uden at være upræcis, da han meget har sin egen stil og ofte har været den eneste danske herredesigner på internationalt niveau. Det skulle dog undrer mig meget, hvis han ikke er inspireret internationalt, som er så ukendt internationalt. Man har jo nødvendigvis ikke kopieret en international designer, for at være inspireret internationalt, men jeg kan nu godt følge dig langt hen af vejen, men er dog ikke sikker på, det har været en naturlig proces. Det kan være det min fordom, men der ville jeg mene, at en stor del af den danske herremode har været lidt "bagefter" (hader det udtryk), fordi vi måske er meget traditionelle, hvad angår herremode. Jeg ville mene, at der er nogle designere i Danmark, der i hvert fald har en vis indflydelse på udviklingen i Danmark.
SvarSlet