lørdag den 20. marts 2010

Anmeldelse af "Invictus"

Photobucket

Jeg vil nu, med min ydmyge viden og ekspertise omkring, komme med en lille anmeldelse af filmen "Invictus", som jeg havde fornøjelsen af, at være tilskuer til i aftes. Det er noget, jeg fremover vil prøve at gøre til en fast vane hver gang jeg er i biografen, eller når jeg bare ser en ny film. Kom gerne med tilbagemeldinger.

Jeg var jo som sagt i biografen i går, for at se den nye film "Invictus" - en film jeg havde rimelig store forventninger til, efter at have set rolleliste samt trailer. Jeg gik optimistisk ind i salen, og kom lettere negativ ud. Filmen i sig selv er sådan set fin nok. Flot lavet, godt skuespil og en god historie i teorien. Matt Damon spiller rollen som anfører for et noget lunkent sydafrikansk rygbylandshold, som skuffer gang på gang op til deres værtskab ved VM. Morgan Freeman gør det fremragende som den nyvalgte præsident Nelson Mandela, som forsøger at samle et splittet Sydafrika igen. Mandela gør alt hvad han kan, for at komme apartheid til livs, og til det formål vil han bruge rygby, fordi sport jo som bekendt har en tendens til at samle folk - og til tider skabe mirakler. Netop det er, hvad min kritik er baseret på. For i teorien er det flot og fantastisk at et VM i rygby, som Sydafrika selvfølgelig ender med at vinde, gør op med sydafrikas problemer. Men når alt kommer til alt, efterlader filmen, ihvertfald hos mig, en følelse af, at det måske nok var lidt for sukkersødt. Man sidder helen tiden med forventningen om, at en konflikt skal opstå eller at Mandela skal løbe ind i et problem - det sker bare aldrig. Netop derfor, synes jeg at filmen, på trods af det gode skuespil, sammensætning og idé aldrig rigtig kommer helt op at ringe. Kald mig bare skør, men sådan er min mening om filmen. Derfor giver jeg den 4 ud af 6 stjerner. Hvis nogen har set den, og er uenig eller enig med mig, må i meget gerne skrive.

3 kommentarer:

  1. Hejsa! Denne her kommentar har godt nok ikke så meget at gøre med filmanmeldelsen - ud over at du har givet mig yderligere lyst til at se filmen engang i fremtiden - men snarer om dine "stilportrætter", hvilke jeg er meget begejstrede over. Ville fortælle dig, at jeg i det kommende nok kommer til at være lidt af en copycat mht. den idé. Jeg håber du vil kigge med når jeg portræterer nogle af mine veninder og evt. give lidt feedback. Men altså, "mange tak for inspirationen!"
    Georgina,
    kingdomofgina.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hey ! :) Jamen det er jeg glad for, at du gør faktisk ! Det er fedt, at jeg kan inspirere dig på den måde ! ;) Self vil jeg kigge med, og lur mig, om du ikke er en milliard gange bedre end mig, til at lave det ;)

    SvarSlet